Lydnad Lessebo

Jisses, vilken dag… Drygt 30 grader i skuggan och då har man fått för sig att tävla… Dessutom på självaste fördelsedagen – Astas alltså. Kom dit tidigt, anmälde oss och gick en maklig promenad i skogen eller rättare sagt det som varit skog (jo, några träd stod ju kvar men det var glest på sina ställen). Tränade platsliggning ett par gånger – gick perfekt. Satte mig sedan i skuggan av bilen och slappade tillsammans med Asta. Ettan gick sist denna dag, klockan är elva och solen gassar – ingen skugga på appellplanen här inte. Platsliggning i solen är ju ok – men sedan… Jo, då – platsliggningen gick mycket riktigt perfekt! Sedan var det till att vänta på vår tur, lite peppning, lek med trasa och ”dans”. Och när Asta kommer upp på appellplanen och det är våran tur blir hon tveksam. Tandvisingen, drar sig undan lite (och jag som varit rädd att hon istället ska knocka domarna). Linförighet, nix något som inte stämmer – seg och tveksam, hon är inte med alls. Läggande, utför inte. Inkallning, lite seg men rätt ok. Men jag ser ju på henne att detta är inte riktigt vad hon vill pyssla med denna dag. Har svårt att få henne med mig mellan momenten. Ställandet, ställer sig men tveksamt. Vi härdar ut… Apportering, nix spottar ut. Varför bryter jag inte? Sista – hoppet – Astas paradmoment tillsammans med inkallning… Nej, där var något läskigt borta på åskådarbänken just bredvid… En liten kille med ett jättestort modellflygplan, som tydligen just var klart för take-off när vi närmade oss… Nähe, nu bryter jag inte!!! Nu ska vi hoppa Asta, tänkte jag, eller att du gör någonting annat men vi kan inte avsluta så här. All möda i världen att få henne på rätt håll. Nix, släpper inte killen med planet med blicken. Domaren ser ytterst tveksam ut när jag förklarar att vi kör momentet ändå trots att hon sitter vänd åt fel håll – hon måste tyckt att jag var en jubelidiot. Hopp! Nej, men hon springer runt och sätter sig bredvid mig – jag är nöjd!!! Avvaktade sedan de resterande tävlande innan vi återigen gick ut på planen för att busa. Lite tveksam till att börja med men till slut kom hon igång. Undersökte platsen där killen suttit och allt var ok igen…

Att träna på: störning i form av små barn med gigantiska modellflygplan ;)

Platsliggning: 10
Tandvisning: 8 (lite försiktig)
Linförighet: 5,5 (sträckt koppel, luft, ss, sitter ej)
Läggande: 0 (släpar, ligger ej)
Inkallande: 9 (avslut)
Ställande: 7,5 (flera steg)
Apportering: 0 (utför ej momentet)
Hopp:
0 (utför ej momentet)
Helhetsintryck: 5

Resultat: 114,5 p

Lämna en kommentar