Platsliggande och frostat spår

I lördags kände jag mig  ä n t l i g e n  tillräckligt pigg för en lite längre tur med Asta. Det blev också lite platsliggande i trädgården. När vi började träna platsen gjorde vi det helt enkelt till en vana att ligga plats – var som helst, när som helst och hur som helst, men var hela tiden noga med att belöna bakåt… Körde på samma sätt med dold förare. Sedan trasslade det till sig och hon har tyckt att det varit jättejobbigt att träna detta.

Har därför börjat träna på annat sätt… Vi har ofta kört uppletande i skog och mark, då funkar det utmärkt att sätta eller lägga henne medan jag är ute och gömmer grejjer (dold olika länge). Hon är full av förväntan men sitter/ligger tryggt kvar tills hon får kommando. Fattar inte varför jag inte tänkt på detta tidigare?! Så nu kör jag så på platsen (även sittande) blandat med inkallning och lek, kastad boll etc. Har aldrig tidigare haft ett så koncentrerat liggande förut =) Sedan funderar jag på hur jag ska omvandla detta på tävling, det vore ju käckt om jag kunde belöna henne på samma eller liknande sätt även då…

Vi har tidigare i veckan också pysslat lite med kryp och backa. Känner att Asta har en ganska snäv repertoar på frivilliga beteenden, man får ju säga att hon är en ”crossover-hund” eftersom jag inte direkt började med klicker. Hon kör främst med favoriter som sitt, slänga sig ner med hakan i backen, växlingar sitt/ligg, ingångar… Så nu har vi börjat med utmaningen ”101 sätt att använda en låda” – det är ju skitkul, hahaha!!!

I går drog jag ut Malin och Cassandra i det fina, men kalla vädret på en grillstund. Medan vi väntade på att det skulle bli fin glöd gjorde jag iordning ett par spårupptag till Asta och så körde vi även ett par budföringar (Cass ”hjälpte till” med ordentlig störning, *s* ). Spåret gick jättebra trots att det var vädigt kallt och på sina ställen någon centimetet snö. Använde förresten den nya nomiselen och denna gången lade hon inte av i 300 km/tim – hon var otroligt fokuserad och hade lagom drag i selen!!! Nu har Cass fått den gamla!

2 responses to “Platsliggande och frostat spår”

  1. Harriet says :

    Hänger du med oss på söndag kl 11 uppe på klubben?

  2. Unka och Ceasar says :

    Kul att det går så bra för er.

Lämna en kommentar