WT och träning

I måndags var Lotta och jag utanför Moheda och kollade på Vegby Challenge Cup, Working Test… Det var jättekul att se. Och visst blev man lite inspirerad och sugen – det är bara retrievern som fattas ;D Men faktum är att Asta faktiskt också hade fixat en del av detta, utom skotten förstås. Det smällde hela tiden till höger och vänster… Lottas Moltas hade en kullsyster som var med, nybörjare – väldigt duktig var hon och av de hundar vi såg var det bara en hund till (en elithund) som kunde jämföra sig med hennes fart, både in och ut. Såg jättehärligt ut! Stannade till hos Lotta på vägen hem och fikade, de bor fantastiskt härligt med utsikt över sjön Salen. Tack Lotta för en härlig hunddag!

I helgen har Asta faktiskt fått ta det ganska lugnt – hon har varit väldigt seg och jag tror (och hoppas på) att det bara är värmen som spökar… Och att hon nyss löpt. Vi har kört mest lugna övningar som platsliggning och kontaktövningar.

Men i gårkväll åkte jag in till Vislanda och tränade på fotbollsplanerna – körde ettans program tävlingsmässigt.

Platsen: Lät henne ligga i fyra minuter ungefär (hon kollar runt lite men ligger tryggt). Externbelöning!

Linförighet: Kom på att eftersom man måste ha koppel och vi tränat utan så håller jag kopplet i vänster hand så att jag kan gå som i fritt följ. Bryr mig inte om något inte tycker att det ser snyggt ut. Det ser inte snyggt ut att gå med armen fastlimmad på bröstet heller för den delen ;D Väldigt bra – är supernöjd.

Läggande: Lägger sig direkt men lägger sig först med framtassarna och baken kan komma i backen lite snabbare.

Inkallning: Sötnosen gjorde precis som vi tränat på (inför tvåan) ett hopp och ställde sig. Inte perfekt för då ska det vara i samma rörelse men hon försökte verkligen!!! Nu var det ju bara det att jag inte kommenderat henne… Och hon såg så söt ut, för hon var inte riktigt säker på att hon gjort rätt. Bröt och berömde henne (vad annat kunde jag göra – det är första gången hon hoppat när hon kommit med fart). Sedan gjorde vi om – inte riktigt tävlingsmässigt… Men en snygg inkallning blev det.

Ställande: Enligt Axel perfekt.

Apportering: Mycket bra – vill gärna ta för tidigt men jag tänker inte lägga någon tid på det utan kör en fuskis med att viska vänta ;D

Hoppet fick vara eftersom det inte fanns något.

Efter alla momenten – externbelöning!

Sedan slipade vi på det som inte gått så bra och det var ju egentligen bara inkallnigen. Hon provar med att stanna innan kommando så denna träning gör bara gott inför framtiden. Kastade boll bakom mig två gånger, tredje gången fick hon göra en ingång.

3 responses to “WT och träning”

  1. lotta, Juni o Cola says :

    låter super det där:D
    har ni anmält?När, var hur..kanske du skrivit det förut..jag blandar lätt ihop;)

  2. Anna med flock says :

    Kul att träningen gick så bra, ni är så duktiga så :)

  3. Johanna says :

    Ja nu börjar det närma sig! Och jag ligger så mycket minus på träningsfronten så du anar inte. Usch och fy på mig! Har varit iväg hela påsken och inte en enda sekunds träning med Liam har det blivit. Eller inte Grimm heller, men det är ju bara 3 dagar kvar tills Liam ska tävla ju. Hmm…känns som det är hög tid att sätta fart nu med andra ord. Får ta det som ren träning som Fredrik sa, och hoppas att han iallafall sitter på sitt i grupp och ligger på platsen. Va ju bara 3 anmälda iallafall! Skönt! Tänkte att jag ska stanna kvar tills du kommer sen…och så ska du ju få ditt pris från VHK! Ska se om jag kan be snällt så Fredrik följer med mig på lördag, är ju så tråkigt att köra hela vägen själv.

    Vi ses :) !

Lämna en kommentar