Wiiiii – så roligt och så bra!

Äntligen har jag tillfälle att skriva lite om vår jättebraiga träning som vi var på i måndags. Hade på vinst och förlust bokat en tid för Lotta och mig, med våra hundar, hos Sofie Åkerberg som bor utanför Åseda. Asta har varit dålig i magen sedan i söndags och ville inte äta innan jag skulle iväg så jag hade inga större förhoppningar på att hon skulle vara på topp, men man kan ju lära sig en massa ändå!!! Försenad åkte jag och hämtade upp Lotta och Moltas. Ännu mer försenade blev vi av alla vägarbeten och att vi satt och pratade så vi missade avfarten till Sofie och fick köra tillbaka – typsiskt :)

Men, vilken tjej jag har!!! Hon var laddad och, så länge krafterna varade, riktigt på G. Fick massor av värdefulla tips för egen del men också av att se Lotta och Moltas och vad Sofie hade för råd och tankar kring deras träning. Jag hade som plan att köra fritt följ (ryggraden), något ställande, fjärr och transporter.

Tack Sofie – du är helt suverän och vi kommer absolut tillbaka!!!

Egna anteckningar – för mitt minne…

Fritt följ: Fint, fin position, fin kontakt – inget att säga. Ser jättetrevligt ut. Keep on :D (Hade förberett med ett par ingångar till utgångsposition.)

Test fritt följ lång raksträcka (typ 100 meter): Vad händer? Störning… Belöna som tidigare när hon kommer ifatt. Stödjande kommando för att inte bli osäker – kan säkra upp på tävling och förebygga ev osäkerhet i kommande moment. Kommandot fot kan vara en belöning :)

Inkallning med ställande: Stannade inte på första på fullt avstånd. (Hade förberett med ett par ställande under bakåtmarsch.)
Inkallning med ställnade kortare – perfekt ställande. Öka långsamt till fullt. Superbelöning för det fina ställandet!

Fjärr – hamnade på skinkan i sitt (den var ny, intressant!). Vid bristande fokus – kommendera. Belöningsplacering sitt – över huvudet.

Transporter!!! För över känslan till hunden – vilken känsla vill jag ha?
För över aktivitetsnivå – vilken i vilka moment?!

Test: sakta transport, klappa försiktigt, kalla in – seeegt! Fartig transport, ”schäferdunk”, kalla in – fart och slog i föraren ;)
Förbered hunden – tänk ut hur och träna – skala av!!!

Taktik dk, rädda vad som räddas kan ;)

”Nollhandling” klicker – vara passiv?! Kan vara bättre att tala om när något blev fel. Tydligare mot hunden, bättre kommunikation.

Lämna en kommentar