Ridhusträning – så himla skoj

Idag steg vi upp i ottan för att träna i ridhus, en timme eller så. Det blev så ;) Asta skuttade (som vanligt) av glädje över att komma in i ridhuset. Och jag är så nöjd över hennes härliga attityd och fina koncentration. Inte alls överladdad som när vi var i Varberg och tränade – trots att det var längesedan vi tränade ”på riktigt”. Att hon sedan kommer ihåg momenten är förstås också kalas.

Började med kontakt (mat- och lekbelöningar) sedan fick hon bjuda på beteenden. Vad som helst gav belöning, så länge det inte var samma ;)

Fritt följ
Uthållighet, vanlig/språng. Bra fokus även vid långa raksträckor. Jag tycker att hon har en bra position, men det är alltid svårt att se detta själv.

Rutan
Evigheter sedan vi gjorde detta…
Från långt håll. Först med retning i rutan (jag går dit och leker lite med kongen, går sedan tillbaka och skickar). Snabbt in i rutan – ställde sig i princip mitt i.
Skickade en gång till, efter ett annat moment (som belöning), skickade då snett in mot rutan. Snabb galopp med några ”skuttsteg” på väg mot rutan, står mitt i.
Avslutade med treans avslut på rutan (från liggande). Vek av åt vänster. Snabbt in på inkall, skuttade lite precis när hon kom fram till mig men sedan fint fritt följ.

Inkallning m ställande
I första ställandet stannade hon för tidigt, bröt och gjorde en slät, bra ingång.
Avslutade med ett ställande till, snabbt stå och fin ingång. Belönade med ett rutskick!

Fjärr
Gnällde lite vid andra skiftet. Bröt och började om. Snabba skiften, Dunkar frambenen i backen, men kan vid något skifte till sitt inte trycka till hela vägen upp utan tar ett litet, litet ”kliv” in med ena tassen (om man ska vara petig).

Sedan passade jag på att köra en hel del passivitet, vilket jag har slarvat med tidigare. Det känns ju liksom inte som att träna ;) Men det är precis det vi behöver träna på!!! Kaffekopp fram och så satt vi och spanade in Lotta och Moltas när de tränade.

Efter träningen fick Asta och Moltas busa loss på ängarna utanför. Sedan fick vi fika hos Lotta och hälsa på den nya bäbisen. Asta var väldigt nyfiken, en så’n liten har hon aldrig träffat förut, men pussade såväl bäbis som alla andra :)

1 responses to “Ridhusträning – så himla skoj”

  1. Karin, Wilma och Miso says :

    Vilken bra träning. Just nu är jag rätt så omotiverad och tyvärr otålig vad gäller Wilma. Stackarn, hon har fått utstå mycket förändring de senaste två månaderna. Ny familjemedlem, matte som jobbar mycket och lämnar bort henne till höger och vänster, kvantitativt och kvalitativt dålig träning. Jag har inte bestämt om jag ska tävla något mer med henne. Just nu ska jag bara träna in lite trix och knas, bara för att träna utan att lägga någon press vare sig på henne eller mig.

Lämna en kommentar