”Skithundar”

Robin inkallning

Robin i full fart på väg in

Ute på promenad i den härliga vårsolen. Vi passar på att köra mycket inkallning, bus och kontaktövningar. Sedan fångades båda hundarna av förföriska dofter. Ja, vad säger man när ens juveler hittar underbara skatter ute på fälten… Det osade om dem men jag härdade ut och efter ett tag så luktade det inte så mycket. Antingen hade den vädrats bort eller så hade jag vant mig ;)

Asta rullar sig

”Skithund” nummer 1

Robin rullar sig

”Skithund” nummer 2

Robin rullar sig

Åh, så ljuvligt!

Idag på morgonen hade Robin och jag vår första dispyt. Tidigare har ett bestämt ”nej” fungerat vid förbjudna upptåg. Vi har inte så många förbud och vi har bestämt oss för att inte säga nej i ”oödan”, det gör man ändå utan att man tänker på det… Men, ett stort no-no är att gå över vägen utanför utan lov. Det är i alla fall vad vi försöker lära hundarna. Idag var det något som luktade vääääldigt gott upp mot vägen och Robin började traska dit med nosen i vädret. Fick gå dit och hämta honom, men inte ville han komma med utan sprang iväg bort från mig och gjorde allt för att få vara kvar. Och jag jobbade mig blå för att få med honom. Det är gott gry i den där lilla krabaten, han kommer att hålla mig sysselsatt ;)

Vet inte hur det är på andra håll men det verkar vara mycket fästingar i år. Asta brukar inte få så mycket, men jag satte på henne fästingmedel igår kväll. Robin har haft flera på sig redan och en som satt sig. Vill inte sätta på något medel på honom ännu, ska prova med bärnstenshalsband och att borsta honom ofta istället.

5 responses to “”Skithundar””

  1. Lisa says :

    Hej!!
    Har ni fått fästingar redan??
    Man tycker ju att efter den vinter vi haft borde det inte vara så mkt men men…
    Här uppe har vi inte sett till några än i alla fall.
    Jag provade bärnstenshalsband på mina förra året, och det fungerade tyvärr inte alls :( Tror det beror på att de är långhåriga, andra jag känner som har kort/strävhår har det fungerat bra på.
    Förra året satte jag på ett scalibor halsband på Beya och inget alls på Troja. Fungerade hur bra som helst, hade knappt nån fästing alls på nån av hundarna, kalasbra att bara behöva ha det på EN hund och det ändå märks även på den andra =)
    Kramar från Lisa och co!

  2. Camilla says :

    Hej,

    Här har fästingarna kommit också. Än så länge har ingen satt sig utan vi har lyckats plocka dem levande. Vi har inget fästingmedel på någon av hundarna för att Sara inte ska få i sig giftet. Har provat bärnstenshalsband men tyckte inte heller att det fungerade så bra, tyvärr.

    Annars verkar ni ha det härligt, förutom kanske när hundarna rullade sig i lukten. Hundarna tycker nog att vi människor är konstiga som ska ha våra konstgjorda dofter när det finns naturligt goda dofter ;).

    Kramar/ Camilla med flock

  3. Helena says :

    Jag har heller inte sett några fästingar ännu men de kommer väl snart, tyvärr! Jag har hört att om man har flera hundar som lever nära tillsammans kan det räcka med att en hund har scalibor så Robin kan förhoppningsvis få lite skydd gratis från Asta! När jag var i Tallin förra året köpte jag ett halsband med jättemånga bärnstenar som jag har tänkt göra bärnstenshalsband av (för att testa om det funkar).

    Roliga bilder på dina skithundar…..vet inte om vilket som är bäst…att de rullar sig eller att de äter :-)

    Kram

  4. Karin, Wilma och Miso says :

    Helena, det är inte fråga om vad som är BÄST… Min skithund luktar i båda ändar, och när vi åkte förbi Gävle och Skutskär (pappersbruk/sulfat) fick hon ta lite skit fast hon den gången var oskyldig. Miso börjar också att bli lite busig, försök-fånga-mig-leken är en ny grej som jag försöker att inte nappa på om jag inte har extremt bråttom någonstans.

  5. Anna med flock says :

    Åh vilka goa bilder! Förstår att ni har fullt hus med valpis hemma :)

    Fungerar bärnstenshalsband bra? Jag letar alternativ till Tim som inte kommer att få fästingmedel i år eftersom han rehabsimmar såpass ofta så det funderar inte utan tar bort effekten av medlet (samt att det är onödigt att få en massa extra kemikalier i poolen)

    Ha det fint!

Lämna en kommentar