Tack till våra grannarna

Igår när jag kom hem från jobbet och precis stigit ur bilen kommer vår granne och talar om att grabbarna i familjen gått ner för att skjuta lerduvor. Vi har bett dom komma över och tala om om de tänker skjuta eller så hänger de en platspåse på en staketstolpe…

Då kunde jag alltså lämna Asta inne och bara ta med mig Robin på kort promenad. Axel hade varit hemma, han har fortfarande semester, så de hade varit ute mycket under dagen. Funkade jättebra – vet ju att han inte bryr sig om skott och dessa var på lite avstånd. Han hör dem inte eller rättare sagt så reagerar han inte alls på dem.

När vi kom in var det matdags och då såg jag på Asta att hon hörde skotten även inomhus och det gjorde jag också om jag lyssnade. Hon var lite låg. Men så fick dom mat och sedan var sitt stort mummigt tuggben – då glömde Asta bort att lyssna ;)

1 responses to “Tack till våra grannarna”

  1. Helena says :

    Jobbigt med skotträdsla! Vi tränar skott för fullt nu med Vilja, inte för att hon är rädd som du vet utan för att hon laddar så vansinnigt och gärna har lite för bråttom iväg på skotten :-(
    Karin & jag kom då på att vi kan göra två flugor på smällen så hon har börjat träna Wilma på att klara skotten, än så länge på långt håll och det gäller ju att ha tålamod och inte gå för fort fram. SystrarnaBUS får vara med så de får hära många skott nu och de reagerar inte alls. Lystra reagerar om jag går iväg långt så att hon inte ser mig men annars ligger hon snällt och tyst när hon öör uppbunden/passiv. Skönt att Robin inte reagerar. Det gäller att han får många många positiva upplevelser av skott nu när han är ensam (utan Asta) och jag tror som jag sa till Karin att om de inte är tillsammans med den hunden som är skotträdd under första året så de hinner förstå att skott inte är farligt så tror jag inte att de påverkas senare om de råkar vara tillsammans med det som är skotträdd. Jag tror det finns större risk när de är valpar att de tittar på den vuxna hundens reaktion.

    Lycka till!

    Kram

Lämna en kommentar