Träningslördag

Idag har Robin och jag varit på träning i Älmhult – lite mer organiserad sådan. Det började med samling, sedan fick vi veta att dagens träning skulle bestå av spår och ev lite lydnad. Tolv hundar var med så det tog en stund för de som höll i trådarna att lägga spår till alla, under tiden körde vi budföring. Har aldrig kört budföring med Robin – inte mer än att Axel och jag gjort inkallningar en bit ifrån varandra. Bad Cilla som skulle vara mottagare att först leka med Robin (han har inte lekt med ”främlingar” mer än en gång tidigare) och sedan behålla leksaken hos sig. Funkade jättebra, han lekte hyffsat rejält med henne och när jag släpade iväg honom på 20-25 meters håll var han direkt på det klara med att han skulle tillbaka till henne. Hon belönade med kamplek och när hon avslutat leken sprang han tillbaka mig. Körde två gånger.

Sedan blev vi dirigerade till vårt spår, kändes som värsta tävlingsupplägget, jättebra. Har aldrig fått Robin till att gå ett personspår så det var spännande att se om han skulle ta det. En pinne låg i spåret och i spårslutet låg en leksak. Robin gjorde ett bra upptag men efter fyra-fem meter så var han borta, fick annat i näsan och kunde inte koncentrera sig på spåret. Det hade varit en hare som skuttat iväg när de la spåren – inte i mitt spår men i spåret bredvid så han som gick det fick också jätteproblem och det var definitivt haren som Robbe fick korn på. Jag lade ner efter ca 20 meter. Gick direkt bort till ett annat ställe och la ett nytt spår. Det funkade kanonbra!!! Åh, han var så duktig. Bra tryck i spåret – markerade till och med pinnen :)

Tillbaka på klubben fikade vi, sedan var vi fyra stycken som gjorde en platsliggning. Detta har vi heller aldrig gjort tidigare tillsammans med andra hundar. Ja, jag lämnade bara Robin korta stunder, belönade ofta men han låg jättefint. Gick ca 10 meter från honom som längst. Sedan  busade vi och tränade lite fritt följ innan vi körde hem.

Robin har slocknat för längesedan och jag ska alldeles strax krascha i soffan – nöjd! :)

1 responses to “Träningslördag”

  1. Helena says :

    Härligt att han fixade det ”andra” spåret! Vår debut i appellen gick väl inte helt enligt planerna men vi hade en härlig dag iallafall!

Lämna en kommentar