Sökträning, en liten introduktion

Jag har lekt paparazzi här på morgonen och lyckades ta en bild i smyg på Robin genom köksfönstret…

Robin 2010-10-10

Igår var vi i Älmhult på lördagsträning, denna gången var det sök. Det blev först en liten introduktion för dem som inte riktigt hade koll på hur det går till. En massa ekipage var med så det fanns gott om figgar. Har inte kört sök med mina hundar men jag har bla figgat för min bror och Boss, men det var länge sedan.

Vi körde från början med enkla övningar. Robin tycker ju att det är kul att leka med främmande människor och det känns som en riktigt bra förutsättning. Figgen fick i gång honom direkt – tog med sig leksaker och godis ut. Robin for iväg som skjuten ur en kanonkula :) Kom tillbaka hyffsat bra med boll i munnen men släppte den en liten bit ifrån mig. Bestämde mig för att skicka igen utan att koppla upp honom som vid påvisning. Vill ha bra drag ut – jag är van vid att ta mig fram snabbt i skogen så det går alltid att lösa. Men då sprang han förstås först ut till bollen innan han sprang bort till figgen. Men det gick snabbt ut igen och så blev det fest ute hos figgen med godis och kamplek – tro sjutton att han vill ut igen :)

Det var lite mer rutinerade ekipage med ute i skogen också. Kul att se så många duktiga hundar. Och kul att se en så meriterad hund som Mr Gere in action. Vet inte hur många SM-guld i skydd de har, men det var rätt fullt på tjänstetecknet :) I skydd är sökmomentet lite annorlunda. Dessutom var han den enda skallmarkören och det är visst risk för hörselskada när han sätter igång, lär vara riktigt närgången.

Sedan hade man vallat av en riktigt stor ruta för uppletande också – vi passade förstås på att köra en superenkel övning i den, men det var nog egentligen inte så lätt eftersom det var många om hade kört och det fanns en massa goda dofter. Men han fixade det också. Speciellt roligt är det att han snabbt greppar föremålet och kommer inspringande med det i hög fart – jättemallig över sitt fynd :)

Vi ska försöka komma igång med att köra sök på riktigt, det är ju jättekul!

1 responses to “Sökträning, en liten introduktion”

  1. Anna med flock says :

    Åh vad roligt med sök! Det saknar jag att träna med mina men tyvärr har jag svårt att få till det tidsmässigt med folk som kan figga mm… Kul att grabben verkade tycka det var latjolajbans :)

Lämna en kommentar