Struktur på träningen?!

Tänkte mig att jag skulle bli lite med strukturerad i min träning och iaf under ett tag =) Har grävt ner mig i boken ”Lydnadsträning i teori och praktik – från grundfärdigheter till tävling” av Morten Egtvedt och Cecilie Köste. Och att skriva logg över sin träning är – som de uttrycker sig – inget för mesar (du får det svart på vitt). Så nu kastar vi oss ut… Men först gäller det att ha gjort en plan för det jag vill uppnå.

Här ett par dokument (pdf:er) som jag gjort iordning. Tidsödande – javisst – men utmärkt för att komma igång med ett mer strukturerat träningssätt. Får se hur länge det håller i sig… *fniss*
Träningsplan

Träningslogg

Sedan ska vi så klart fortsätta på den redan påbörjade linjen och jobba med grundfärdigheterna.

Och vad är då det? En grundfärdighet, inom klickerträningen, är ett beteende som kan användas i flera olika övningar i den framtida träningen antingen enskilt eller i kombination med andra grundfärdigheter. Dessa färdigheter ska hunden kunna erbjuda spontant (utan kommando).

Grundfärdigheterna

  1. Fokus
  2. Targeting
  3. Sitt
  4. Bakdelskontroll
  5. Utgångsställning
  6. Inkallning
  7. Ligg
  8. Stå
  9. Bli (bli kvar i position)
  10. Doggi-Zen (kvalitetssäkring)
  11. Hålla fast
  12. Släppa
  13. Kryp
  14. Skall
  15. Hopp
  16. Luktdiskriminering
  17. Följa spår
  18. Ta kontakt med person/figurant

Till dessa grundfärdigheter finns det ett helt gäng underpunkter…

Så varför ödsla tid på detta kanske någon undrar… Jo, när man analyserar de momenten som ingår i lydnads- och bruksproven så ser man vilken bra investering det är lära hunden de olika grundfärdigheterna separat. Kan den dem blir det lättare att bygga vidare och kedja ihop dessa till färdiga moment.

Analys av grundfärdigheter i de olika lydnadsklasserna
Moment i lydnadsklass I
Moment i lydnadsklass II
Moment i lydnadsklass III

Lämna en kommentar