Veterinärbesök

Här om dagen var vi på besök hos min bästa veterinär, Eva. Har inte varit hos henne på ett tag eftersom hon sålt sin praktik till ett större djursjukhus och vi haft närmare till det större från jobbet. Eva har i över 15 år tagit väl hand om alla mina katter… Och Boss. Så det kändes väldigt bra att hon tog sig ett titt på Asta som fått hudirritationer i samband med att hon varit blöt. Innan hon fällde vinterpälsen så tog det lång tid innan hon blev torr… Och bada – det ska hon ju göra hela tiden!!! Oavsett om det är ett dike eller bara ett gyttjehål. Jag har sagt det förut… Hon tror bestämt att hon är en retriever!

Hur som helst så var det väldigt roligt att Eva tyckte att Asta var en stor positiv överraskning!!! Eller det var ju inte positivt att det var en överraskning men tyvärr hade flertalet av de vita hon tidigare stött på varit lite rädda och oroliga. Att Asta var så glad och avspänd tyckte hon var underbart. Och hon lät sig undersökas utan att bry sig. Medan vi satt och pratade la sig Asta ner på golvet, gäspade stort och blundade. Då skattade Eva och tyckte att hon bara var för cool.

Nu ska det tilläggas att Asta inte har några dåliga erfarenheter av att vara hos veterinären – snarare tvärt om. Jo, förresten så tyckte hon att de var döläskigt när hon skulle ta sin sista valpvaccination men då hade vi sådan tur att vi stötte på Malin, som har Astas mamma, mitt i röran på djursjukhuset. Efter det har hon alltid fått följa med när jag handlat kattmat och som sällskapsdam till katterna – väldigt bra träning!

Malin, Cass matte, där emot föll för rasen när hon praktiserade på djursjukhuset i Helsingborg – för att de hon träffade på var så lugna… Den bilden har även jag av de flesta jag träffat på – mattiga eller hussiga men glada och lugna. Och på utställningar brukar det vara väldigt harmoniskt runt vit herdehundsringen :D

3 responses to “Veterinärbesök”

  1. Karin och Wilma says :

    Jag tror du ska ha lite cred för att du tränar så mycket med henne också :-) Hjälper till att coola ner hunden.

    Sambon kanske vill träna hund om ni skaffar fler. Jag tror definitivt Peter skulle kunna gilla vissa delar. Kanske jaktträning eller bruks. Nåt med mer action :-) Han får väl ta över Wilmenlund så får jag ägna mig åt valpen…:-o

  2. Anna med flock says :

    Kul med positiv feedback från veterinären, mycket är väl för att du själv är en lugn och cool matte också :) Hopaps ni har en riktigt skön sommar!

  3. Helena & Tina & Vilja says :

    Man blir alltid lite löjligt stolt när någon berömmer ens hund :-) Men det är ju som de andra skriver att du har stor del i att hon är som hon är. Men ändå lite lustigt det där med raser hur olika uppfattning olika människor kan ha om samma ras :-) Kram

Lämna en kommentar