Trött hund, trött matte och en sur gubbe

Ojojoj, det frestar på att vara på dagis. Hämtade Asta vi halv femtiden igår och allt var tyst och lugnt när vi kom. Det hade gått jättebra och hon hade funnit sig väl i att bli instängd i sin ”bur”.

Som jag skrev ville jag testa lite på hur hon svarade på lite träning. Ville inte träna hemma i trädgården utan åkte iväg till Eneryda. På fotbollsplanerna var det träning så jag åkte bort till en gammal grusplan, knappt värd namnet eftersom den är full av ogräs. Syns att den inte varit använd på mycket länge, men det duger åt oss – tänkte jag… Går ut och ställer upp koner eftersom jag tänkt köra något konskick och sedan lite enkla kontaktövningar. Då hör jag en gubbe vråla från långt håll,Det inte är tillåtet att rasta hundar där, platsen används av dagisbarnen och att de äter gruset där!!!” Men vad f-n tror han. Jag ska ju träna… Ingen idé att svara emot utan jag ropar tillbaka – Nähä! Vänder på klacken och går tillbaka med raska steg för att hämta konerna igen. Då kommer gubben gående mot mig och ska förklara att det faktiskt inte är tillåtet att rasta hunden där, att barnen faktiskt äter gruset och att han faktiskt har hund själv – så han vet… Jag svara att jag inte tänkt rasta hunden där utan vi skulle träna en kort stund. Han menar att jag inte kan veta att min hund inte uträttar sina behov där men jag svarade – Jo, det vet jag!!! F-n vad trött man blir… Det var ju ingen lekpark vi var i och det var inte katten jag hade med mig. Sedan fick jag veta att det tydligen är byns riktiga gnällgubbe och att grusplanen tydligen då och då används till parkeringsplats också. Jösses, och barnen som äter gruset där!!!

Efter det rann all träningslusta av mig men jag tänkte ändå göra ett försök till, provar med Vislanda. Nä, där var det fotbollsmatch. Åkte hem och glömde bort att jag skulle träna enkla kontaktövningar, körde ett par katastrofapporteringar istället,  jag blev både jättetrött och så j-drans irriterad, på mig själv alltså för att jag uppenbarligen både är glömsk och korkad. Asta avslutade ”träningen” med ett perfekt rutskick! Min goa tjej…

När vi kom in ville hon köra lite mer… Det blev några ställanden, ingångar och fritt följ genom huset och mot väggar. Sedan krashade vi båda två i soffan framför tv:n. Men lördagens tävling ter sig allt mer avlägsen!

4 responses to “Trött hund, trött matte och en sur gubbe”

  1. Karin och Wilma says :

    Sura gubbar gör man bäst i att glömma så fort som möjligt, det finns poliser överallt. Det är såå energiberövande. Och varför ska är det ingen som ser till att ungarna inte ÄTER GRUS???!!! Det låter inte nyttigt oavsett var gruset ligger. Ni får ta nya krafter och hitta något bra ställe att träna på. Var och vad är det ni ska tävla?

  2. Johanna says :

    Tråkigt med sådana människor!!! Men de lär ju alltid finnas tyvärr. Jag hoppas att det blir tävling ändå på lördag :) Liam har för tillfället ”glömt av” rutan, men jag hoppas att det släpper tills lördag. Det är ju inte precis första gången han glömmer just det momentet och att hoppa tillbaka med apporten. Helt plötsligt kan han det hur bra som helst igen nämligen :)

    Idag har jag spårat med Grimm…det var evigheter sedan sist! Det gick hyfsat, började jättebra men blev lite fel på slutet. Men det är ju sånt som händer. Märkte iallafall att jag måste träna upp hans spår-kondition så att han orkar kämpa lite längre. Så jag får helt enkelt börja spåra lite oftare igen :) Roligt var det iallafall.

    Hoppas att vi ses på lördag!!! Annars kan vi väl försäka träffas någon helg och träna snart iallafall? Nu är det ju ganska nära mellan oss, så jag kan ju komma upp till Ljungby eller så?
    Ha det så bra!

  3. Helena & Tina & Vilja says :

    Det finns alltid de som utnämner sig själva till nån sorts lagens väktare! Vi har en taxtant här i området som utn’mnt sig själv till koppelpolis så hon går runt och vrålar till alla som hon ser på långt håll ”koppla hunden”!! Hon är helt störd och när jag tränade platsliggning stod hon med sin tax på 10 meters avstånd och vrålade att jag skulle koppla Vilja som låg plats 10 meter ifrån mig :) Vilja höll sig och låg kvar snällt men när jag gått tillbaks och satt upp henne och diskuterade med kärringen kunde hon inte hålla sig utan tog ett snabbt varv runt tant och hund innan hon återigen satte sig vid min sida :) Då såg tanten ut som om hon skulle explodera kan jag säga :) Kram och lycka till med träningen och såklart tävlingen!

  4. Annicka says :

    Trist med trista människor. Ja dom finns ju lite här och där men det finns betydligt fler trevliga människor som tur är .=)

    Lycka till på lördag
    Annicka

Lämna en kommentar