Lunchträning

Det är svårt att hinna träna något på kvällarna och att hämta henne från dagis, träna en stund och sedan lämna henne där igen känner jag inte riktigt för. Eller jo, att hämta henne vill jag men det känns lite tungt att efter ett lyckat träningpass lämna henne igen. Hon tycker inte att det är störtkul att vara där. Därför var hon i går hos min mamma. Men det var perfekt, mamsen fick nämligen följa med som störning och hjälper.

Har ju upptäckt att Asta tvekar i hoppet ibland vid uthoppet. Aldrig någonsin när vi tränat själva men på tävlingen sist och när vi har tränat några stycken hos Catja… Så efter att ha kört ff och rutan bad jag min mamma att ställa sig nära hindret. Asta hoppade som ingenting och momentet blev jättesnyggt. Belönade såklart och provade igen med lite störning samtidigt. Inga problem. Bad min mamma att kommendera oss. Inte heller då blev det knasigt. Jättebra i och för sig. Men jag som tyckte att jag såg ett mönster… Det fanns visst inte eller så är det borta ;)

Körde även apportering och det har jag nu en plan för. Ska börja med lååånga sträckor mot mig, klicka för bra fart och belöna med kongen bakom. Min mamma stod kvar med Asta – inte för att hon inte kan sitta kvar, men jag ville att hon skulle bli lite efter triggad genom att hålla henne tillbaka i halsbandet. Körde två gånger och vilken fart hon hade! Kan ännu inte släppa apporten på klick utan springer förbi mig efter kongen, vänder sedan tillbaka för att ge apporten till mig – sedan springer hon efter belöningen. Men jag ser inte detta som något stort problem, det är ju klicket som är belöningsmarkör och så klickervan är hon ju att hon kan vänta på belöning utan att det vållar några problem.

Körde ställandet och fjärren också, missade ett skifte från ligg till sitt. Var även långsam i ett skifte till ligg då hon hade fokus på helt annat håll (väntar numera aldrig ut henne). Annars ser det som vanligt bra ut. Men överlag behöver vi träna mer för olika typer av störninger. Har även börjat med sittande under gång så jag körde lite ”dumruta” (fast utan ruta) med sittande och läggande. Funkar jättebra :)

Vi körde aldrig någon platsliggning, vi började frysa så in i vassen. Har kört det hemma och på lite olika ställen, dolda i 5 och 6 minuter. I går kväll ställde hon sig efter en minut då grannen kom ut för att rasta hunden. Då gjorde vi om och gjorde rätt, en 5 minuters platsliggning.

Idag har vi skojtränat en kort stund inomhus. Körde inkallning (från kort håll – så stor hus har vi inte) med ställande och sedan även läggande. Hahaha, Asta var riktigt på gång och i ställandet gjorde hon riktigt snygga hopp-stå! Läggandet funkade också bra, det var inte några tveksamheter utan hon kastade ner frambenen i backen och fällde sig snabbt bakåt :)

Senare idag skulle vi ha åkt till Markaryd för att träna med Johanna. Men Grimm har visst lite andra saker för sig idag så det får bli en annan gång. Stackars Liam som har det så tråkigt… ;)

Lämna en kommentar