Danskt Championat

Vit herdehund - Robin. Roskilde 2013. Foto: Nina Storm Jensen

Den 4 och 5 maj var Robin och jag på två internationella utställningar i Roskilde. På lördagen, i solsken och blåst, blev Robin bästa hane och fick därmed det danska cert han behövde för danskt utställningschampionat. Kitty Sjong vad det som dömde och hon placerade Robin som BIM efter en finsk tik.

Många frågar hur vit herdehund är och jag brukar bland annat säga att det är en väldigt vänlig hund. Tyvärr råkade nu vi ut för en finsk hund som också betedde sig illa på Stockholm Hundmässa och SV-12, då vid sidan om ringen… Nu gjorde samma hund ett kraftigt utfall mot Robin – i ringen. Jag är osäker på om domaren såg hela förloppet, men hon såg i alla fall tillräckligt mycket för att genast bege sig bort och prata med ägaren. På söndagen höll de sig väldigt långt ifrån oss – och ja, alla andra hanar också. Och vi höll oss på behörigt avstånd från dem… Men det ska inte behöva vara så – tråkigt :(

Annars hade vi en fantastiskt trevlig helg. Vi campade på Roskildes camping, ett jättetrevligt ställe, verkligen att rekommendera. Det blåste kraftigt på lördagskvällen så det var skönt att få upp det lilla tältet och krypa in i skydd från vinden. Robin sov som en stock hela natten och jag med. Så hårt att vi båda verkade missa att tre bilar och tre tält parkerat just intill oss under natten. På morgonen när jag drog upp tältduken strålade solen och vi hade fantastisk utsikt över vattnet. Tog en lång strandpromenad inan det var dags att packa ihop och bege sig in i myllret på utställningsplatsen för ytterligare en dag. På söndagen dömde Ulf Bråthen och det var väldigt många excellent och ck (tror bestämt att alla hundar fick excellent…). Robin, som mest verkade ha fullt upp med att kolla in alla snygga tikar (som just hade löpt) vid sidan av ringen, placerade sig som 2:a bästa hane efter en väldigt fin juniorhane.

Så helgens skörd blev: 2*excellent, 2*1:a chkk, 2*ck, 1:a bhkl, 2:a bhkl, 2*cacib, cert, BIM – DK UCH.
Mission completed ;)

Foto: Nina Storm Jensen

6 responses to “Danskt Championat”

  1. Ewa och Azko says :

    Men vad kul STORT GRATTIS!
    Tråkigt att de måste stå alldeles vid ringen när man springer. Har varit med om samma fenomen och jag då som har en hane som gärna vill fram till andra är det ju inte så kul att komma i full fart och sen åker man nästan på ett krokben :/ irriterande. Men bra att domaren såg det =)

  2. vitherde says :

    Ja, Ewa fast jag har inget emot löptikar vid sidan av eller i ringen. Robin måste lära sig nonchalera dem och det brukar han göra men nu var det visst på tok föööör snygga ;)
    Domaren gick fram till den hund som gjorde utfall mot Robin, det gick i samma klass och skulle alltså vara i ringen båda två. Hade jag varit domare hade jag nog diskat hunden, sån’t hör inte hemma i en utställningsring. Men jag vet inte om hon såg allt…

  3. Annicka says :

    Grattis snyggingar :)

  4. Ewa och Azko says :

    Jag menade inte löptikarna utan den hund som gjorde utfall.Tråkigt att det ens ska förekomma =( man vill ju inte ha några aggresiva hundar. Vet en som skulle springa bakom oss en gång som var väldigt aggresiv och de blev ju inte så bra för oss för Azko blev ju nervös att ha den ”jagandes” bakom oss. Ingen hit. Som sagt tycker inte heller att det hör hemma i en ring eller någonstans =)

    • vitherde says :

      Åh, jag missförstod Ewa :) Nej, det blir helt fel. Nu tar Robin det bra – tar inte åt sig så mycket, men visst ville han ha lite extra koll på honom… Stackars Azko – bli jagad av en galning ;) Trist när det blir så!

  5. konglegrend says :

    Gratulerer så masse til ennå en championat til vakre Robin!!!! <3 Så utrolig gøy!!!! :D
    Godt dommeren så noe av hendelsen da i hverftall, så eier fikk litt tilsnakk, selvom de burde vært disket…..
    Godt flotte Robin ikke brydde seg stort om det! :D
    Lykke til videre i ringen utover sommeren! :D

Lämna en kommentar