Vittringen igen…

Kom på att vi faktiskt provat en mycket enkel metod – och ärligt talat så vet jag inte om den är så mycket sämre ;) Beror väl som vanligt på hund…

Man börjar helt enkelt med att rulla in vittringsapporten i en korv- eller skinkskiva. Visst, i början får det lukta mycket men efterhand ”tillsätter” man mindre och mindre doft. För den du valt kommer ändå dofta annorlunda än de andra – det är ju det som är själva grejjen :D Min erfarenhet är i alla fall att nosen kopplas på direkt…

2 responses to “Vittringen igen…”

  1. Johanna says :

    Den metoden funkar ända tills man är i elit :) I klass 3 får man ju pinnen direkt man går in på plan och då lägger man ju den i en ficka med salami tills det är dags för momentet :) I eliten sen så gnuggar man en salami lite mellan händerna innan man går in på plan. Då blir det ju väldigt mycket mindre doft, men ändå mer än på någon av de andra pinnarna. Ett perfekt sätt om du frågar mig :)

    Långsam in med apporten har jag tyvärr inte så många tips på, jag har ju lite av samma problem själv så att säga, bättre fart ut än in. Vända dig om och springa så fort hon greppar apporten? Men det kanske du redan testat? Jag kör det ibland då och då med Grimm. Gjorde det väldigt mycket ett tag innan en tävling och det var full galopp in på tävlingen :) Dock så hade han då glömt att man ska göra en ingång också…haha. Men ett lagom mellanting mellan detaljträning (ingång) och fart kanske kan funka. Eller att kalla på henne så fort hon sätter munnen över apporten så att hon skyndar sig lite mer, det körde jag med Liam när han tuggade väldigt mycket på vittringen i början och det gav jättebra resultat, istället för att stå kvar där ute och ”äta” vittringspinne så började han skynda sig in med den. Dingla ner en boll i snöre presis när hon tar apporten så hon kanske får högre fart in? Jag har ju ingen aning om vad du testat, så bara skriver lite allmänna tips som du säkert redan kommit på själv.

    Har du någon tävling inplanerad? Och hur gick vätternrundan för Axel, tog han sig runt? Det måste vara såååå jobbigt att cykla hela den biten :)

    Ha det så bra!

  2. lotta med Juni o Cola says :

    mmm why not??varför krångla till det:)allt som funkar e ju super:)väl värt ett försök…hoppas det går vägen och att momentet snart sitter som ett smäck:)

Lämna en kommentar