Helgaktiviteter

I lördags var jag och kollade in lydnadstävlingen på Växjö BK. Kallt som attan men det var trevligt att gå runt och småprata lite. Träffade bla Anna och Maxi (vit herdehund) som startade i ettan. De fick inte riktigt till det – det går bättre nästa gång!!! Det var många hundar som tyckte att det luktade väldigt gott på planen och stördes av det. Sedan var där en härlig grönis vars husse imponerade med att säga att jag hade en vit herdehund… (Asta var inte med). Då gick det upp för mig att jag sett dem tidigare på klubben. Vissa hundar märks mer än andra! Lotta körde ett kort pass med Moltas och jag kommenderade – ser väldigt lovande ut :D

I söndags var Asta och jag inne och tränade i Vislanda, på en grusplan där vi aldrig tränat förr. Kan sammanfatta träningen med två ord; superbt och katastrofalt ;) Asta var den som var superb och jag totalt katastrofal!!!

Började med rutan som jag ställt upp medan Asta var i bilen. Märkte inte att jag satt upp den bredvid ett grävhål i sanden förrän jag skickade Asta som snabbt sprang fram och stämplade hålet. Visst det är sådant hon ska kunna se skillnad på men jag kunde ju börjat liiite lättare. Fick till sist in henne i rutan med ingen bra start precis. Flyttade rutan och då gick det bra.

Fortsatte med fritt följ som just nu går väldigt bra! Har ett härligt fokus och kan hålla ut länge. Så himla roligt!

Efter det tänkte jag mig inkallning med ställande. Av någon helt outgrundlig anledning tänkte jag att jag skulle göra det lite enklare och köra med externbelöning bakom. Något som vi tidigare gjort en hel del och som gett bra resultat. Men nu blev det bara helförvirrat. Asta stannade hela tiden innan kommando och kunde helt enkelt inte göra en slät inkallning. Tog en paus och körde sedan ett par släta och till sist fick jag ordentlig fart på henne. Ska aldrig göra om detta igen!!! Hur dum får man bli – egentligen kan hon detta moment väldigt bra.

Körde en kort men fokuserad platsliggning och hon bjöd direkt på hakan i backen. Kanonbra. Jag är egentligen inte så noga med att hakan ska vara i backen, vilket kanske är lite dumt – att inte hålla fast vi sina kriterier…

Fjärrdirigeringen funkade perfekt, liten tendens att doppa ena skinkan i något byte. Byter supersnabbt både från ligg till sitt och tvärtom. Väldigt nöjd!

Avslutade med att göra ingångar på plan. Detta har vi aldrigt tränat speciellt mycket på tidigare men efter att ha sett lördagens tävling är det bara till att konstatera att många skulle få ett mycket bättre resultat om det gjorde det. Att starten blir bra är ju skitviktigt. Varför tappa en massa poäng i ff som dessutom har hög koff. Hur man sedan gör, ja det är ju upp till var och en att hitta sitt sätt. Körde med Asta lös vid min sida och så joggade vi in på planen – fick väldigt bra starter i ff på så sätt. Belönade vid olika tillfällen med externbelöning och så kunde vi köra från början igen och igen!

2 responses to “Helgaktiviteter”

  1. Karin och Wilma says :

    Jamen människa du är ju bara männsika! :-) Tur att du har en smart hund. Men guuud vad jag känner igen mig. Ibland gör man saker som man efteråt inte förstår hur man tänkte eller att man inte tänkte alls…

    Låter som om tvåans moment sitter rätt så bra ändå. Jag håller med om att ingången till appellplanen är superviktig. Det är ju liksom starten på det hela. Egentligen ska man ju börja alla träningar så som man har tänkt göra på tävling. Jag har provat olika med Wilma för att se om jag kan få med mig henne från början.

    Hon kan ju vara superdisträ och seg och då krävs det en variant och så kan hon vara helhispig och övertaggad och då behövs det ett annat sätt. Pust!

    Hoppas Vilja kan leverera en perfekt valp till mig som inte kräver att jag måste kunna så mycket :-)

  2. Johanna says :

    Blev du inte lite tävlingssugen när du var i Växjö och kollade :) ? Har du någon tävling inplanerad? Jag tror att jag kommer att starta i Sävsjö 6 december, men mer blir det nog inte i år som det ser ut nu, och vilken hund har jag inte heller bestämt :) Men troligtvis Liam.

    På måndag ska jag upp till Ljungby och är klar där ungefär omkring 15-tiden. Men så tidigtg slutar du inte jobba va? Tänkte annars att vi kunde ha tränat ihop. För tänkte passa på att ta med mig hundarna upp och träna när jag ändå är på ett annat ställe. Man får ju passa på :)

    Nu ska jag snart ut och spåra en sväng och sedan söka massor av jobb som jag letade upp igår :)

    Ha det så bra!!!

Lämna en kommentar