Vad har jag gett mig in på…

I ett ögonblick av sinnesförvirring svarade jag ”Klar att jag är på!” när min kollega frågade om jag skulle vara med i hans lag… Ahumr, nu är jag alltså anmäld till Kamera & Bilds fototävling Grand Prix 2010. Man tävlar dels i lag men även individuellt. Och det ruggiga är att man vid varje tillfälle skickar in 5 bilder en gång i månaden, från januari tom oktober!!! Är jag inte riktigt klok i huvudet, hur tänkte jag?! Hade svårt att bara nu, vid första tillfället, hitta fem bilder… Jag måste alltså hitta eller producera ytterligare 45 riktigt bra bilder och inte bara med hundar (läs Asta) som motiv ;)

Härom kvällen kunde jag i och för sig fått till ett par närbilder på vildsvin, om jag varit på hugget. De stryker omkring precis utanför huset. Inte på tomten, men just utanför staketet. Och igår kväll när vi hade besök var det nära att vår gäst hade fått ett par på motorhuven.

Har fortfarande inte kommit igång och träna på allvar. Eller, det gör vi, fast inomhus. I förra veckan satte upp en liten ruta i vardagsrummet. Asta skuttade som en känguru vid blotta åsynen av konerna. Det verkade som om hon tänkte att det äntligen skulle bli dags för träning… Ingen tvekan heller om vad hon skulle göra. Sprang blixtsnabbt in och ställde sig mitt i rutan med glad svans :) Vi har också kört en del ställande, läggande vid inkallning och fjärr. Det som är roligt är att fokuset verkligen är på topp och att svansen går hela tiden. Men som sagt, det är inomhusträning och inte mycket som stör.

Platsliggning kör jag nu varje gång jag hämtar posten. Lägger Asta och går sedan utanför tomten för att hämta posten, då försvinner jag ur hennes synfält, förlänger sedan tiden efterhand. Det kommer alltså att ta väldigt lång tid att hämta posten framöver ;)

Sedan har vi snart ett flytande ”slalom mellan mina ben” som trix. Använder mina fingrar som target och det funkar med allt mindre hjälp. Har varit ett bra sätt att träna fingertarget – att båda händerna kan vara target.

1 responses to “Vad har jag gett mig in på…”

  1. Karin och Wilma says :

    Du får komma och hälsa på hos Helena så kan du få två valpar som sätter krockodiltänderna i dig :-) Då kanske det är ganska skönt att få åka hem sen ;-)

    Jag och Wilma har också mest tränat inne. Det är ju fortfarande mörkt tidigt. Vi har också tränat slalom så som du säger. Idag försökte jag få Wilma att snurra till höger. Hon tittar till höger och får ett klick, sen tar hon en vänstersväng utan klick, ser förvånad ut, backar två steg, tittar till höger får ett klick etc etc :-) Jag tycker att det inte borde vara så svårt att snurra till höger nu när hon snurrar så bra till vänster. Hon borde ju fatta att det är samma lika, fast lite annorlunda. Men så fungerar det inte, varje sak är ny :-)

    Kolla in den här lilla killen :-)

    Kul med fototävlingen! Du får se det som en utmaning att börja ta lite andra bilder än hundar (typ det ända jag numera fotograferar, gissar att det är som när man har små barn…). Du tar fantastiska bilder så det kommer att gå jättebra!

Lämna en kommentar