Nu smäller det för fullt…

Asta på promenad

Har funderat på hur jag kan få Asta att tycka skott är ok igen. När hon var liten reagerade hon som sagt var inte alls på skott men har blivit skrämd och tyvärr har jag inte kunnat reparera detta. Nu när vi är ute och det smäller, händer titt som tätt här, tycker hon att det är obehagligt och ökar takten. Är hon lös så händer inte mycket mer än så, kan kalla in henne och ger henne sedan frikommando. Men, det har inte gått att avleda henne med varken godis eller leksak. Snarare har det varit så att man då förstärker hennes känsla av att det verkligen är något obehagligt som händer och att det är bäst att passa sig.

Det luriga är att om jag haft henne under ett ligg-kommando eller kanske snarare med uppmaningen ”lägg dig”, har inte provat med skott på nära håll eftersom det inte vore schyst, så har hon legat kvar. Vid ett tillfälle helt oberörd dessutom. Kanske hade hon fullt upp med att kolla in Moltas som var ute på vift den gången ;)

Har lurat på hur jag ska kunna träna skott utan att det blir för mycket på en gång. Ljud-cd funkar inte i sig själv även om jag tror att hon blir lite avtrubbad. Verkar som om känner igen ljudet – har haft med den i bilen och spelat när vi varit på lite olika platser. Vi har slagit brädbitar mot varandra och det bryr hon sig inte heller om även om hon var lite förbryllad första gången, fast mest över att det inte var hennes träbitar ;) Ja, vi har provat en massa saker med skiftande resultat.

Kanske är det så att om hon ser var ljudet kommer ifrån eller om det är hon själv som gör det så försvinner överraskningsmomentet och det är mer ok. Återupplivade en idé jag hade för ett tag sedan när jag hittade en storpack ballonger i ett skåp. Okej, tänkte jag – jag provar med, som Maria påpekade för längesedan, att Asta får smälla ballongen. Blir i och för sig överraskande, inte minst första gången :O

Proppade den första full med små foderkulor som är väldigt poppis och blåste upp den. Inte fullt utan så att den var lite lös och förhoppningsvis inte skulle låta så mycket. Jackpott om du frågar Asta. Nästa ballong fick jag knappast blåsa upp i fred, hade en hund som skuttade i ansiktet på mig. –Nu smäller det, sa jag till henne. Och PANG! Jackpott igen med småkulor över hela golvet som man dessutom fick leta efter, det kan bara inte vara dåligt.

Så nu har Asta pangat 5 ballonger inomhus och jag en. Tog med en på lunchpromenaden också – funkade bra det också :) Får se hur det utvecklar sig.

Så en uppmaning till alla barn – håll ballongerna borta ;)

5 responses to “Nu smäller det för fullt…”

  1. Karin och Wilma says :

    Låter väldigt likt de problem jag har med Wilma. Hon slutar att lyssna på mig och lek och godis fungerar inte. Det är som om hon har fullt sjå att bara hålla koll. Hon springer inte heller iväg om hon är lös utan blir liksom mer vaksam och lite stirrig. Hon avreagerar ganska snabbt.

    Här håller de fortfarande på och skjuter av raketer! Förra helgen när vi gick långpromenad så smällde det rejält en bit bort. Wilma blev så där stirrig/fullt kontrollbehov. Jag sa åt Peter att ”nu går vi och gäspar”. Wilma kollade på oss och det verkade som hon slappnade av lite, men hade fortfarande full koll på vad som hände (eller inte hände). Det kanske är så som du säger att det de ser inte är lika farligt. Men Wilma reagerar ju på spikpistolen också. Men jag vet inte om det är rädsla eller bara ful ovana att skälla på den. För jag har hållit på och kastat tennisbollar under tiden Peter har spikat och då har hon inte brytt sig alls?!

    Jag ska prova ballongtricket och se vad som händer.

  2. Linda och Exo says :

    Hej igen!
    Tack så mycket!! Lycka till med skotträningen! Vi hörs! Kram

  3. Helena says :

    Klart du vinner bildtävlingen!! Nema problema :-) Roligt med ballongtricket….kan vara nåt att köra med valparna….fast man får vara snabb och ta ballongskrutten så de inte tuggar i sig den, hehe! Åh vad jag längtar efter Vilja (och valpen såklart) för jag vill också komma igång och träna hund snart….har slöat till nu när jag inte har haft nån hund att träna (förutom pudelen förstås)! Hoppas det blir bättre och bättre med Astas rädsla…..du för väl gå vidare med att panga med apportkastgaren samtidigt som hon pangar ballongen. Kramen!!

  4. Annicka says :

    Ett vitt rådjur. Bara hornen som fattas :=)

    /Annicka

  5. Karin och Wilma says :

    jag du fatta va du skriver ändå ;-) Ibland när jag läser mina egna inlägg så förstår jag inte vad jag själv har skrivit :-)

    Spikpistolen låter mycket högre än när man hamrar manuellt. Det liksom smäller snärtigt.

    Jag ska definitivt prova ballongerna. Blåser man upp dem bara lite först? Blåser man för lite så smäller de väl inte utan bara pyser ut luften då det går hål. Lät du Asta smälla den första själv, eller gjorde du det?

Lämna en kommentar